Vælg en side
Derfor er snobrød uundværlig for byfornyelse

Derfor er snobrød uundværlig for byfornyelse

Byfornyelse bunder i fællesskab

Det er altid lidt af en udfordring når byfornyelse og forsøgsprojekter går fra at være en ide, til at blive ført ud i livet.

Torsdag d. 15. juni 2017 var en særlig dag. Ud over at være Valdemarsdag, den dag, hvor Dannebrog i 1219 ifølge legenden faldt ned fra himlen under et slag ved Lyndanisse i Estland. Herefter vendte kong Valdemar Sejrs krigslykke, og danskerne vandt slaget. Torsdag d. 15. juni holdt vi opstartsarrangement for ByHaven i Vils, og vi var ret spændte på om der overhovedet ville dukke nogen op.

Himlen var høj, den dag på Mors.

Og der skulle arbejdes.

Inge-Lis have overtalt Champost til at sponsorere 3 højbede og et ordentligt læs muld, som stod klar ved vejen, sammen med 16 forskellige store flotte krydderurter. Klar til at blive plantet.

Og der skulle hygges.

Vils Bager havde leveret en ordentlig spand snobrødsdej, Vejerslev Ældrecenter kom med pandekagedej og Britta fra Borgerforeningen havde lavet rabarber saft og mælkebøtte sirup med børnehavebørnene ugen forinden. Der blev hurtigt samlet brænde og tændt ild i bålet.

Og de kom.

Ca. 50 mennesker mødte op og i løbet af nul komma fem, var de 3 højbede tilplantet og der blev grinet, snakket og fortalt anekdoter. Den oprindelige ejer af det hus, som nu er nedrevet, i 53 år, tog det første spadestik, der blev holdt taler og man blev siddende til ved 20 tiden hvor det begyndte at småregne og børnene skulle i seng.

Konklusionen er, at det kan være næsten umuligt at få folk til at melde sig i en arbejdsgruppe, for der er jo sport som ungerne skal til, indkøb og madlavning og den store bagedyst om onsdagen.

Men hvis I tænder et bål og inviterer på snobrød, så kommer folk.

Og skal der også flyttes noget jord og plantes et par bede, så gør vi det.

Sådan er det på Mors, og sådan er det nok også i resten af Danmark.

Den gode beboerproces i renoveringen af Pilotblok B4, Gellerup

Den gode beboerproces i renoveringen af Pilotblok B4, Gellerup

Beboerproces i almene boligområder kræver dialog i øjenhøjde

Plan og proces har tilrettelagt en beboerproces til vinderforslaget til Pilotblok B4 i Gellerup og vi glæder os til at komme i dialog med beboerne.

At tilrettelægge en beboerproces er en balancegang, hvor resultatet altid måles på slutbrugeroplevelsen. På den ene side kræver det forståelse for hvor kompleks renovering af almene boliger er- og vigtigheden af at tidsplanen (og dermed budgetterne) overholdes og på den anden side empati og indsigt i hvor stor impact renoveringen har på beboernes liv. Det kræver en beboerproces med dialog i øjenhøjde.

Men hvad forstår vi egentlig ved dialog i øjenhøjde?

  • Åbenhed, ærlighed, og forståelighed
  • Fokus på ”the big WHY”
  • One don’t fit all

Information

Beboerne har krav på rettidig og ærlig kommunikation om hvad der skal ske. Fald ikke for fristelsen til at male processen lyserød, vær ærlig. Hvad enten der er tale om genhusning eller renovering af beboede lejligheder er det BØVL for beboerne, der enten skal pakke alt sammen, flytte for en kortere periode for så at pakke alt sammen og flytte tilbage eller leve med byggerod, støv og støj.

I en verden hvor vi drukner i informationer kræver det særlig opmærksomhed at kommunikere så det kan forstås. Så husk på, en besked er ikke afsendt før den er modtaget. Måske filmmediet er et godt supplement til de traditionelle kommunikations platforme? Laves der en prøvelejlighed er det oplagt at lave en lille film til beboerne der demonstrerer hvordan lejlighederne renoveres og hvilken betydning det får for den enkelte.

Motivation

Dialog i øjenhøjde klares ikke med formidling af flotte visualiseringer. Det er selvfølgelig del af det, at holde fokus på målet og hvor fedt det bliver på den anden side af renoveringen. Men der ligger en opgave i at motivere beboerne til at stå byggeperioden igennem.

Vi bruger ofte meget energi på at fortælle hvad der skal ske gennem byggeprocessen, og det er vigtigt at være rettidigt og korrekt informeret. Men motivationen næres ikke af WHAT, men af WHY.

Derfor er det vigtigt at fastholde fokus på hvorfor vi renoverer, hvad er det vi vil opnå? Og gennem renoveringen iværksætte små beboerdrevne projekter der understøtter visionen.

Ejerskab

En strategi for beboerprocessen der er forankret i det personlige møde og en høj grad af nærvær åbner op for at inddrage beboerne i konkretiseringen af indhold af events og begivenheder frem for at have det hele planlagt på forhånd.

Hvordan man skaber ejerskab blandt beboerne kan være svært at vide på forhånd og derfor kræver hver enkelt sag at man forstår beboergruppen, sætter sig ind i netop deres behov og tilrettelægger en proces der svarer til beboernes ståsted.

Vi tror ikke på ”one fit’s all”.

Læs mere om renoveringen af Pilotblok B4 her